Buss for Flytog
Null stress - det går alltid

Flytoget er kjent for pålitelighet, trygghet og god service. Med en punktlighet på hele 96 % og toppscore i ulike målinger av kundeopplevelse har de bevist nettopp dette. Men hva gjør Flytoget når togene stopper? Hvordan klarer de å unngå kaos og frustrerte kunder?

Svaret er like enkelt som det er vanskelig. De har klart å finne en buss for tog-løsning, som ved hjelp av avansert teknologi og et nettverk av busselskap, sikrer hurtig beredskap ved uforutsett togstans.

"Ferdia gir Flytoget trygghet og løsninger som ingen andre var i stand til å levere."

Philipp Engedal, Administrerende direktør, Flytoget AS

«Det har vært en stor glede å samarbeide med OsloBuss og Ferdia.
De tar ansvar og leverer!»

Ronny Lindesteg, Trafikksjef, Flytoget AS

Det avgjørende for Flytogets valg av løsning var:

  • Muligheten til å følge hele bussoperasjonen i sanntid fra flytogets operasjonssenter.
  • Bedre oversikt og kontroll på kundereisen under gjennomføringen av avvikene.
  • At de kunne forholde seg til én kontraktspartner, men likevel ha tilgang til busser fra flere busselskaper, alt i samme digitale løsning.

Ferdia har utviklet og levert de digitale løsningene, OsloBuss er ansvarlig for drift og leveranse av tjenesten buss for flytog. Tusenvis av passasjerer som skulle fraktes i ulike retninger medførte et stort ansvar – et ansvar OsloBuss og Ferdia tok på alvor. Da togene stoppet ble alle ledige sjåfører hos OsloBuss mobilisert, og fordi OsloBuss er en del av Ferdia kunne de enkelt og raskt kalle inn nærliggende busselskaper med ledige sjåfører. Mobiliseringen skjedde i rekordfart, og OsloBuss og Ferdia kunne derfor levere noe ingen andre aktører var i stand til: En dynamisk flåte av busser som kan tilkalles ved behov – hele veien med full kontroll over kundereisen, posisjoner og ankomsttider.

Ved hjelp av teknologi fra Ferdia og godt håndtverk fra OsloBuss opprettholdt Flytoget sin sømløshet og reduserte nesten alle forsinkelser forårsaket av driftsavbrudd i 2019.
Sommeren krevde 7 sammenhengende uker med buss for Flytog; døgnet rundt. Hele operasjonen ble gjennomført uten kansellerte avganger og med minimale forsinkelser.

«Vi opplever allerede Ferdia som nære partnere.
Vi ser fram til et langiktig samarbeid som vil komme kundene våre til gode»

Nicolay Bryde, Kommersiell direktør, Flytoget AS

Har du spørsmål?

Vi vil gjerne høre fra deg dersom det er noe du lurer på.